Szkolenia dla Terapeutów Integracji Sensorycznej – informacje
Webinar dr T. A. May-Benson


Zaburzenia słuchu u dzieci w kontekście pracy terapeuty integracji sensorycznej. Metody diagnozy i terapii.
Termin: 11.03.2023 r. godz. 10.00-17.00
Miejsce: PSTIS SI ul. Majdańska 3 lok. 7B
Cena za całość: 250 zł (w tym opłata manipulacyjna 50zł)
Dla kogo przeznaczone jest szkolenie?
Szkolenie adresowane jest do audiologów, neurologopedów, terapeutów integracji sensorycznej, fizjoterapeutów, psychologów, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę w aspekcie znajomości i analizy badań audiologicznych, wykonywanych u dzieci w celu diagnostyki słuchu a potrzeby terapii logopedycznej, sensorycznej oraz psychologicznej w przypadku podejrzenia zaburzeń słyszenia.
Szkolenie obejmuje tematykę z zakresu diagnostyki słuchu u dzieci. Celem szkolenia jest przedstawienie podstawowych i najczęściej występujących zaburzeń słuchu u dzieci, poruszenie tematyki niedosłuchu, dostępnych form protezowania słuchu oraz terapii i treningów słuchowych, dedykowanych dzieciom w odniesieniu do prezentowanych zaburzeń. Szkolenie obejmuje praktyczne ćwiczenia, przygotowujące do samodzielnej analizy badań wraz z ich interpretacją w kontekście podejmowanych działań terapeutycznych.
Tematyka:
- Anatomia i fizjologia narządu słuchu z uwzględnieniem wyższych pięter słuchowych.
- Przetwarzanie bodźców słuchowych, czyli omówienie etapów drogi słuchowej w kontekście prowadzonego wywiadu terapeutycznego.
- Najczęściej występujące zaburzenia słuchu u dzieci.
- Zaburzenia laryngologiczno-audiologiczne wieku dziecięcego, a funkcjonowanie dziecka w kontekście prowadzonych terapii.
- Rodzaje niedosłuchu i ich wpływ na funkcjonowanie sensoryczne
- Implanty słuchowe, a funkcjonowanie sensoryczne dziecka.
- Praktyczny podział badań słuchu u dzieci.
- Omówienie dostępnych badań słuchu u dzieci: rodzaje, wyniki (siatki, audiogramy, fale), normy.
- Filmy diagnostyczne - jak wyglądają poszczególne badania słuchu u dzieci. Przygotowanie dziecka.
- Na jakie badania należy skierować dziecko - umiejętność doboru badania słuchu do konkretnego przypadku dziecka.
- Odczytywanie audiogramów, tympanogramów - interpretacja wyników badan w kontekście pracy terapeutycznej.
- Co dalej? - dalsze postepowanie terapeutyczne w zależności od wyniku badania słuchu dziecka.
- Zaburzenia przetwarzania słuchowego APD- wstęp do tematu, z uwzględnieniem współpracy terapeuty SI z audiologiem/ audiofonologiem.
- Terapie i treningi słuchowe - jakie, kiedy i na jaki czas włączy do terapii?
- Pytania, dyskusja.
Prowadząca:
Aleksandra Stojak – protetyk słuchu ogólny i dziecięcy, pedagog specjalny, surdopedagog, certyfikowany terapeuta Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena AS oraz metody Warnkego, provider Neuroflow ATS, założycielka Centrum Protezowania i Rehabilitacji Słuchu Fonetika w Warszawie, wykładowca.
Od 15 lat zajmuje się osobami z zaburzeniami słuchu pod względem diagnostyki, protezowania, terapii oraz ich rodzinami. W swojej pracy wykorzystuje wiedzę surdopedagogiczną, korzysta z metod audytywnowerbalnej rehabilitacji słuchu i mowy oraz współpracuje z osobami Głuchymi w języku migowym. Zwolenniczka mulitdyscyplinarnego oddziaływania terapeutycznego.
Diagnoza i terapia SI pacjentów z niepełnosprawnością intelektualną (NI)
Termin: 17 marca 2023 9.00-17.15 (10 godzin dydaktycznych)
Cel: Zdobycie wiedzy na temat diagnozy i terapii zaburzeń przetwarzania sensorycznego (SPD) pacjentów z niepełnosprawnością intelektualną (NI) w różnych grupach wiekowych oraz wpływu SPD na funkcjonowanie codzienne.
Prowadząca: dr Marta Wiśniewska, więcej: https://pstis.pl/pl/html/index.php?str=podstrona_szkolenia-instruktorzy
Dla kogo: dla czynnych terapeutów SI (absolwenci kursów II stopnia, studiów podyplomowych z SI)
Cena za całość: 190 zł (w tym opłata manipulacyjna 50zł)
Program szkolenia:
- Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej (NI).
- Profil behawioralny pacjentów z NI.
- Neuroplastyczność, kompensacja, rezyliencja, epigenetyka i ekspresja genów – podstawowe zagadnienia.
- Charakterystyka wybranych problemów neurologicznych oraz zespołów genetycznych – kluczowe informacje.
- Wpływ SPD na funkcjonowanie codzienne.
- Związek trudnych zachowań z przetwarzaniem bodźców sensorycznych. Pojęcie zacienienia diagnostycznego. Rola komunikacji w prewencji trudnych zachowań.
- Diagnoza pacjentów z NI: aranżacja pierwszego spotkania, narzędzia diagnostyczne (m.in. Profil Sensoryczny Dziecka, 4 A’s – koło diagnostyczne, Skala wrażliwości sensorycznej dla osób dorosłych), badanie z wykorzystaniem testów, badanie z wykorzystaniem obserwacji klinicznej. Znaczenie diagnozy dla pacjentów i rodziców. Zasady dobrej diagnozy. Samodzielne tworzenie arkusza obserwacji.
- Terapia pacjentów z NI. Cele terapii. Organizacja przestrzeni. Interdyscyplinarność. Efektywność. Prezentacja filmów dokumentujących terapię. Studia przypadków.
- Dieta sensoryczna jako codzienne wsparcie pacjentów z NI w obszarze funkcjonowania sensorycznego.
- Znaczenie bloków funkcjonalnych mózgu A. Łurii w diagnozie i terapii pacjentów z NI.
- Ważność schematu ciała dla rozwoju praksji pacjentów oraz umiejętności funkcjonalnych pacjnetów z NI.
- Znaczenie „pasma optymalnego zaangażowania” w diagnozie oraz w codziennym funkcjonowaniu pacjentów z NI.
- Wybiórczość pokarmowa pacjentów z NI. Podłoże sensoryczne. Podłoże medyczne. Skala oceny wrażliwości kompleksu ustno-twarzowego – narzędzie diagnostyczne wspierające pracę terapeuty SI i logopedy/neurologopedy.
CAPD – Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego u dzieci
Terminy:
18 marca – ONLINE
ZAPISZ SIĘ NA SZKOLENIE ONLINE
2 września – stacjonarnie, siedziba Stowarzyszenia (zapisy wkrótce!)
Cena za całość: 335 zł (w tym opłata manipulacyjna 50zł)
Czas trwania: 9.00-15.00 (8 godz. dydaktycznych)
Agenda:
- Anatomia i fizjologia narządu słuchu.
- Rodzaj niedosłuchu ze względu na miejsce uszkodzenia (jako istota różnicowania zakłóceń obwodowych i centralnych zaburzeń słuchu).
- Etiologia CAPD u dzieci.
- Definicje CAPD – wyjaśnienie istoty zaburzenia.
- Objawy CAPD u dzieci ze względu na kategorie.
- Diagnoza CAPD: opis grup testów oceniających funkcje słuchowe, profile kliniczne, rozpoznanie.
- Wpływ przetwarzania słuchowego na mowę.
- Nadwrażliwość słuchowa.
- Wpływ zapalenia ucha środkowego i przerośniętego migdałka gardłowego na występowanie CAPD.
- Terapie słuchowe stosowane u dzieci w Polsce.
- Przykładowe ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe.
- Wskazówki dla rodziców i nauczycieli dziecka z CAPD.
Opis: Szkolenie obejmuje problematykę CAPD u dzieci. Składa się z kilku części:
Część I obejmuje aspekty związane z anatomią i fizjologią narządu słuchu, w celu uświadomienia słuchaczom istoty różnicowania trudności obwodowych i centralnych zaburzeń słuchu.
Część II dotyczy kluczowych kwestii związanych z CAPD.
Część III omawia najbardziej popularne treningi słuchowe stosowane w Polsce.
Część IV – praktyczna: przykładowa diagnoza uczestnika oraz konkretne ćwiczenia z zakresu CAPD do wdrożenia w terapii SI.
Prowadząca: Katarzyna Wysocka – neurologopeda, audiofonolog, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta metod słuchowych Johansena IAS oraz Neuroflow ATS. Wykładowca w ramach podyplomowych studiów logopedycznych i neurologopedycznych w warszawskich uczelniach, szkoleniowiec, właściciel placówki diagnostyczno-terapeutycznej „SupraMedica” na warszawskim Ursynowie, w której jest również czynnym diagnostą i terapeutą. Twórca pierwszego w Polsce, recenzowanego kursu online „Audiologia w logopedii” oraz „Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego u dzieci”. Założyciel platformy edukacyjnej Akademia Logopedy, w której pełni rolę redaktora i wydawcy. Wolne chwile spędza przy pianinie lub książce.

Warsztat doskonalący umiejętności diagnostyczne za pomocą baterii Polskich Standaryzowanych Testów Integracji Sensorycznej.
Cena dla członków PSTIS: 20 zł (w tym opłata manipulacyjna 20 zł)
- Prezentacja wybranych testów z baterii PSTIS z omówieniem sposobu jego wykonania.
- Doskonalenie umiejętności wykonania wybranych testów przez kursantów.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania wyników i ich interpretacji.
- Studium przypadku – film z diagnozy wykonanej baterią PSTIS.
Move To Learn – Ruch dla uczenia się
MOVE TO LEARN – RUCH DLA UCZENIA SIĘ jako metoda wspomagająca pracę terapeuty SI
Prowadząca: dr hab. Agnieszka Olechowska
Termin: 15-16 kwietnia 2023
Formuła: stacjonarnie
Liczba uczestników: max. 20 osób
Wymagania dot. kursu: w drugim dniu zajęć strój sportowy
W czasie kursu uczestnicy otrzymają podręcznik metodyczny z zakresu programu Ruch dla Uczenia się (Move to Learn®) oraz po zaliczeniu testu teoretycznego i poprawnie zrealizowanej symulacji zajęć praktycznych (ćwiczenia na podłodze), certyfikaty potwierdzające kompetencje w zakresie prowadzenia zajęć według programu Ruch dla Uczenia się (Move to Learn®) z dziećmi w wieku 5-15 lat.
Cena za całość: 750 PLN (w tym opłata manipulacyjna 50zł)
(Członków Stowarzyszenia prosimy o wpisanie podczas rejestracji nr certyfikatu, a osoby spoza Stowarzyszenia prosimy o pominięcie tego pola bądź wpisanie zera)
*jest możliwość otrzymania faktury
Tematyka:
Kurs przygotowany dla: nauczycieli, nauczycieli-specjalistów, pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów i terapeutów, a także rodziców, którzy chcą posiadać umiejętność pracy z dziećmi w wieku 5-15 lat według programu percepcyjno-motorycznego Ruch dla Uczenia się (Move to Learn®).Celem kursu jest pogłębienie i usystematyzowanie teoretycznej wiedzy uczestników na temat najczęstszych przyczyn i przejawów opóźnienia neurorozwoju u dzieci oraz zapoznanie z założeniami i sposobem praktycznej realizacji programu Move to Learn ® jako jednego z możliwych sposobów wspierania dziecka w jego rozwoju i uczeniu się.
Podczas kursu uczestnicy biorą udział w sesji teoretycznej i w ćwiczeniach praktycznych dotyczących: zasad leżących u podstaw opóźnienia neurorozwoju (neurodevelopmental delays NDD), roli odruchów pierwotnych i posturalnych w rozwoju dziecka, praktycznego zastosowania sekwencji ruchów z programu Move to Learn® (MtL) przygotowującego do stosowania ćwiczeń w praktyce terapeutycznej.
Po zakończeniu kursu uczestnik:
- ma orientację w ważniejszych cechach rozwoju neurologicznego dziecka, potrafi wyjaśniać i różnicować wybrane pojęcia związane z tym obszarem rozwoju takie jak neuroplastyczność, neurorozwój, opóźnienie/zaburzenie neurorozwojowe, itp.,
- zna najczęstsze przyczyny i przejawy opóźnienia neurorozwoju u dzieci,
- potrafi wymienić przykłady trudności w rozwoju i funkcjonowaniu dzieci w przedszkolu czy szkole i formułować hipotezy dotyczące możliwych przyczyn tych trudności,
- zna podstawy teoretyczne i przesłanki praktyczne, na których opiera się Program oraz możliwe sposoby wspomagania rozwoju dzieci w wybranych obszarach,
- zna założenia programu „Ruch dla Uczenia się”, wyniki quasi-eksperymentalnych badań skuteczności ćwiczeń ruchowych stosowanych w czasie Programu oraz historię jego ponad dziesięcioletniego upowszechniania w Polsce i zagranicą,
- zna i rozumie przebieg ważniejszych odruchów bezwarunkowych, okres ich fizjologicznego występowania w rozwoju dziecka, możliwe przyczyny i przejawy ich przedłużonej obecności, a także wyniki badań naukowych wykazujących korelację między obecnością przetrwałych odruchów bezwarunkowych a różnego rodzaju późniejszymi trudnościami w uczeniu się badanych dzieci,
- zna wszystkie sekwencje ruchowe składające się na program „Ruch dla Uczenia się”,
- poprawnie wykonuje wszystkie sekwencje ruchowe z programu.
Biogram:
prof. APS, dr hab. Agnieszka Olechowska, dyrektor Instytutu Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie. Pedagog specjalny, logopeda, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Badacz realizujący krajowe i międzynarodowe projekty, a także praktyk – z doświadczeniem w pracy pedagogicznej jako nauczyciel kształcenia zintegrowanego oraz jako nauczyciel-specjalista logopeda w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych. Zainteresowania naukowe z pogranicza nauk humanistycznych i społecznych (pedagogiki, pedagogiki specjalnej, socjologii, psychologii, językoznawstwa i nauk o prawie) dotyczą wybranych aspektów funkcjonowania uczniów z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi (m.in. wynikającymi z zaburzenia lub opóźnienia neurorozwoju, w tym rozwoju psychomotorycznego, języka i mowy itd.), w przestrzeni edukacyjnej i międzyludzkiej oraz sposoby w jaki są definiowane ich potrzeby z perspektywy zmieniających się paradygmatów pedagogiki. Autorka m.in. książek: Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli (2001), Specjalne potrzeby edukacyjne (2016) oraz Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym (2019), rozdziałów w publikacjach zbiorowych i artykułów w czasopismach pedagogicznych, e-learningowych materiałów dla nauczycieli (przygotowanych we współpracy z MEN, ORE), opatrzonej patentem UPRP pomocy dydaktycznej, narzędzi orientacyjnej diagnozy pedagogicznej, programów nauczania, przewodników metodycznych dla nauczycieli, oraz kart pracy dla dzieci uwzględniających specjalne potrzeby uczniów.
Małe dziecko w gabinecie fizjoterapeuty
Organizator: Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej SI
Termin: 06.05.2023, czas trwania 09:00-17:00
Miejsce: siedziba Stowarzyszenia, ul. Majdańska 3/7B, Warszawa
Cena za całość: 200 zł (w tym opłata manipulacyjna 50zł) / dla Członków PSTIS SI 20 zł (w tym opłata manipulacyjna 20zł)
Prowadząca: mgr Katarzyna Zawada – fizjoterapeutka z 17 letnim stażem pracy w środowisku medycznym. Certyfikowany specjalista w dziedzinie fizjoterapii metodą Vojty, Bobath, PNF, Mc Kenzie, terapii manualnej wg dr Ackermanna i B.Zukunft Huber, Kinetic Control oraz terapii w kombinezonach Dunag. Terapeuta integracji sensorycznej, członek PSTIS. Na co dzień pracuje w Centrum Zaawansowanej Fizjoterapii Tactum Sanitas w Kielcach oraz Niepublicznym Przedszkolu „Zygzak” w Kielcach
Program:
- Rozwój motoryczny dziecka 0-24 m-ca życia
- Czerwone flagi w rozwoju motorycznym dziecka – kiedy udać się do fizjoterapeuty
- Wczesna diagnoza i obserwacja małego dziecka (badanie fizykalne i obserwacja wzorców ruchowych)
- Wczesna interwencja (pielęgnacja, stymulacja, pozycjonowanie i założenia terapeutyczne w pracy z małym dzieckiem)
- Zaburzenia samoregulacji u niemowląt – charakterystyka zachowania
- Strategie postępowania przy zaburzeniach samoregulacji niemowląt
Dla kogo: logopedzi, neurologopedzi, terapeuci SI, pedagodzy, psycholodzy, fizjoterapeuci
Rozwój posturalny, a widzenie
Sobota:
1. Rozwój ruchowy dziecka do 2 roku życia: ocena rozwoju małego dziecka – (praktyka, filmy)
2. Rozwój widzenia od urodzenia do 3 r.ż (filmy, zdjęcia)
- budowa gałki ocznej i drogi wzrokowej
- omówienie funkcji wzrokowych: ostrość, ruchy oczu, konwergencja, akomodacja, widzenie obuoczne
- zalecenia europejskie i amerykańskie ws badań wzroku
3. Nieprawidłowy rozwój ruchowy do 3 roku życia
- asymetria
- obniżone napięcie mięśniowego
- wady postawy
4. Zaburzenia widzenia u dzieci
- Czynniki ryzyka wystąpienia zaburzeń widzenia u dzieci
- Wady wzroku
- Niedowidzenie, zez
Niedziela
1. Diagnoza ruchowa małego dziecka
- badanie odruchów – teoria
- obserwacja dziecka (filmy)
- ocena napięcia mięśniowego (ocena postawy na sobie) prawidłowości i nieprawidłowości ) - aproksymacja
2. Diagnoza wzrokowa dziecka do 3 roku życia
- Wywiad
- Badanie ostrości wzroku
- Badanie ustawienia oczu, ruchomości gałek ocznych, konwergencji
- Obserwacja wielkości i reaktywności źrenicy
- Wady refrakcji
- Test fuzji motorycznej
- Wrażliwość na kontrast
3. Terapia małego dziecka
- prawidłowa pielęgnacja wg metody NDT-Bobath (praktyka i film)
- obserwacja małego dziecka w spontanicznej aktywności (praktyka, teoria, filmy)
- praca z dziećmi na sprzętach do terapii SI (praktyka)
4. Wpływ ruchu oczu na organizację całego ciała (ćwiczenia)
Polskie Testy SI
W lipcu 2014 roku ruszył projekt, którego założeniem była poprawa standardów diagnozy zaburzeń integracji sensorycznej. W skład zespołu weszli terapeuci-instruktorzy z wieloletnim doświadczeniem: Zbigniew Przyrowski, Ewa Grzybowska, Małgorzata Dębińska-Pruchniak. Dzięki ciężkiej pracy i doświadczeniu tych osób została opracowana bateria testów, którą mamy przyjemność Państwu przedstawić na szkoleniu.
Program kursu opracowany został dla terapeutów posiadających uprawnienia do diagnozy Testami południowo-kalifornijskimi.
Cena za całość: 999 PLN (w tym opłata manipulacyjna 50zł)
Miejsce: W formie stacjonarnej w siedzibie PSTIS (ul. Majdańska 3 lok 7B, Warszawa) lub dla edycji wyjazdowych: Bielsko-Biała
FORMULARZ REJESTRACYJNY:
https://pstis.pl/pl/html/?str=polskie-testy
Uwaga!
Uczestnicy szkolenia z Polskich Testów oraz kursu 2 stopnia SI otrzymują podczas zajęć testy i arkusze do badań.
Do samodzielnego posługiwania się Polskimi Standaryzowanymi Testami Integracji Sensorycznej, po ukończeniu kursu, niezbędne są standaryzowane pomoce (krzesło obrotowe, kładki, tacki i przesłona), które można zakupić osobno we własnym zakresie. Podczas kursu pomoce te są zapewnione przez Organizatora.
Zamówienia na pomoce można dokonać na stronie www.empis.pl
Konsultacje diagnostyczne
Kurs doskonalący z zakresu integracji sensorycznej.
- Warunki uczestnictwa w szkoleniu:
Zaświadczenie, certyfikat, dyplom ukończenia danej formy kształcenia.
- Formuła szkolenia:
Stacjonarnie w siedzibie PSTIS ul. Majdańska 3 lok 7B, 04-088 Warszawa.
Kurs będzie miał formułę warsztatową z aktywnym udziałem Uczestników.
- Czas trwania kursu: 10.00-16.45, łącznie 27 godzin
Najbliższy termin: 24-26 marca.
- Prowadzący: mgr J. Smorczewska, dr M. Wiśniewska
- Zakończenie:
Kurs zakończy się egzaminem! Do którego uprawnia 100% obecności. Pozytywne zdanie egzaminu gwarantuje uzyskanie zaświadczenia wydanego przez PSTIS SI oraz możliwość przystąpienia do stowarzyszenia. - Tematyka:
Blok A) dzień I – prowadząca dr Marta Wiśniewska
- Budowa i działanie ośrodkowego układu nerwowego – wybrane informacje.
- Budowa i działanie systemów sensorycznych – wybrane informacje.
- Zaburzenia integracji sensorycznej w różnych populacjach.
- Dieta sensoryczna – podstawowe informacje.
Blok B) dzień II – prowadząca: mgr Justyna Smorczewska
- Egzamin teoretyczny – test dot. Zagadnień z Bloku A
- Metody diagnozy zaburzeń integracji sensorycznej.
- Testy – pokaz, komentarz.
- Obserwacja Kliniczna – pokaz, komentarz, ćwiczenia.
- Przegląd narzędzi – arkusze, skale, profile.
Blok C) dzień III – prowadzące: mgr Justyna Smorczewska, dr Marta Wiśniewska
- Opracowywanie raportów diagnostycznych.
- Analiza przypadku wraz z rozumowaniem klinicznym.
- Egzamin praktyczny.
Cena za całość: 650 zł (w tym opłata manipulacyjna 50zł)
Rejestracja: https://pstis.pl/pl/html/?str=kurs-doskonalacy
Webinar prof. Krystyny Rymarczyk – Mózgowe podłoże rozwoju dziecka
