Studia podyplomowe dla certyfikowanych terapeutów SI – INFORMACJE
Absolwent Studiów Podyplomowych w zakresie INTEGRACJI SENSORYCZNEJ - METODYKI DIAGNOZY I TERAPII otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Ateneum – Szkołę Wyższą w Gdańsku zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 10 lutego 2017 r., potwierdzające uzyskanie określonych w programie efektów kształcenia i wymaganej liczby punktów ECTS.
Uwaga!
Szanowni Państwo, w odpowiedzi na liczne zapytania informujemy, że w dniu 2 sierpnia 2019 r. zostało opublikowane Rozporządzenie Ministra Nauki I Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Rozporządzenie reguluje m.in. kształcenie na Studiach Podyplomowych, obligując jednostki edukacyjne do wprowadzenia minimum 3 semestrów dla kierunków dających uprawnienia nauczycielskie. Rozporządzenie nie przewiduje okresów przejściowych i wchodzi obligatoryjnie z dniem ogłoszenia - opublikowania (2 sierpnia 2019 r.) dla naboru w roku akademickim 2019/2020.
W
związku z tym, wszystkie Uczelnie w Polsce zostały zmuszone do
pilnego zweryfikowania dotychczasowych ofert kształcenia na Studiach
Podyplomowych i wprowadzenia rozszerzonego programu kształcenia na
kierunkach o uprawnieniach nauczycielskich.
Wymagania dla kandydatów:
- Posiadanie przygotowania pedagogicznego (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 01.08.2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017 poz. 1575) lub kwalifikacji nauczycielskich według Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 roku w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (DZ.U. 2012.poz.131).
- Wykształcenie wyższe - magisterskie.
- Kurs IIº Integracji Sensorycznej (ukończony w Polskim Stowarzyszeniu Terapeutów Integracji Sensorycznej).
Cel organizacji studiów kwalifikacyjnych
Program kwalifikacyjnych studiów podyplomowych (INTEGRACJA SENSORYCZA - METODYKA DIAGNOZY I TERAPII dla terapeutów, którzy ukończyli szkolenie II st. w PSTIS) uwzględnia zagadnienia i ich zakres przekazywany uczestnikom kursów I i II st. organizowanych przez PSTIS.
Certyfikaty wystawiane terapeutom kończącym kursy (I, II stopnia) w PSTIS są ważne, nie tracą uprawnień.
„Terapeuta SI” to nie zawód a tytuł, który wskazuje na uzyskanie dodatkowych kwalifikacji przez osobę pracującą z pacjentami, np. fizjoterapeutę, logopedę ale także nauczyciela, pedagoga, wykwalifikowanych specjalistów pracujących w placówkach różnego typu, także w szkołach (w tym w szkołach publicznych).
Studia (INTEGRACJA SENSORYCZA - METODYKA DIAGNOZY I TERAPII) są propozycją poszerzenia, uzupełnienia wiedzy zdobytej na kursach (I i II st. organizowanych przez PSTIS) i jednocześnie możliwością uzyskania świadectwa ukończenia kwalifikacyjnych studiów podyplomowych z zakresu diagnozy i terapii SI.
Program
studiów zawiera treści przekazywane słuchaczom Kursów III stopnia
(organizowanych przez PSTIS) oraz z zakresu następujących
przedmiotów:
- Rozumowanie kliniczne - interpretacja wyników Testów Południowo-Kalifornijskich i obserwacji klinicznej jako podstawa planowania terapii.
- Standardy pisania raportów.
- Metodyka konstruowania i wdrażania diet sensorycznych.
- Metodyka organizacji przestrzeni terapeutycznej.
- Ergonomia pracy terapeuty integracji sensorycznej – metody zapobiegania bólom kręgosłupa.
- Obszary współpracy terapeuty integracji sensorycznej w zespole wielospecjalistycznym.
- Dziecko z zaburzeniami napięcia mięśniowego metody oddziaływań terapeutycznych.
- Metodyka współpracy terapeuty z rodziną i środowiskiem.
- Diagnoza i planowanie terapii w zaburzeniach samoregulacji 0 - 24 m. ż.
- Ocena sensorycznego funkcjonowania dziecka i planowanie terapii 24 - 48 m. ż.
- Wczesna stymulacja sensomotoryczna, pielęgnacja neurorozwojowa - metody zapobiegania dysfunkcjom.
- Diagnoza procesów sensorycznych i planowanie strategii wspierających u dzieci ze spektrum autyzmu.
- Diagnoza procesów sensorycznych i planowanie strategii wspierających u młodzieży oraz dorosłych ze spektrum autyzmu.
- Diagnoza procesów sensorycznych i planowanie działań interwencyjnych u dzieci z problemami neurologicznymi oraz zespołami genetycznymi.
- Aranżowanie otoczenia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.
- Logopedyczny aspekt w terapii integracji sensorycznej.
- Metodyka terapii ręki w integracji sensorycznej.
- Metodyka i teoria treningów relaksacyjnych.
- Wprowadzenie do dydaktyk szczegółowych.
Czas trwania:
3 semestry
Liczba godzin:
216
godz. wykładów i ćwiczeń
30
godz. seminarium dyplomowe (napisanie diagnozy i stworzenie diety
sensorycznej)
60
godz. praktyk (we własnym zakresie - każdy student zgłasza
miejsce/miejsca, w których odbył/odbywa praktyki)
I
zjazd
19-20.10.2019 siedziba Stowarzyszenia
II
zjazd
09-10.11.2019 siedziba Stowarzyszenia
III
zjazd
23-24.11.2019
Centrum Konferencyjne Uniwersytetu SWPS,
ul. Chodakowska 19/31 w Warszawie, sala S008
IV
zjazd
07-08.12.2019 siedziba Stowarzyszenia
V
zjazd
18-19.01.2020 siedziba Stowarzyszenia
VI
zjazd
22-23.02.2020
Centrum
Konferencyjne Uniwersytetu SWPS, ul. Chodakowska 19/31 w Warszawie,
sala S002
VII zjazd
16-17.05.2020 online
VIII zjazd
06-07.06.2020 online
IX zjazd
19-20.09.2020 Centrum Konferencyjne Uniwersytetu SWPS, ul. Chodakowska 19/31 w Warszawie, sala S005
X zjazd
17-18.10.2020
ONLINE
XIV zjazd
28-29.11.2020
ONLINE
XV zjazd
12-13.12.2020
ONLINE
Termin i miejsce obrony:
17 i 18 lutego 2021 r. ONLINE
Koszt:
1700
zł/semestr
* istnieje możliwość płatności ratalnej
Pomoc i koordynacja
Przydatne linki
FAQ – najczęściej zadawane pytania
1. Czy
do rekrutacji na studia podyplomowe mogą przystąpić tylko osoby,
które uzyskały II stopień w PSTIS?
Tak.
Ze względu na program studiów, który uwzględnia zagadnienia i ich
zakres przekazywany uczestnikom kursów organizowanych przez PSTIS.
2. Czy
certyfikaty II st. uzyskane w PSTIS są nadal ważne?
Certyfikaty
wystawiane terapeutom kończącym kursy (I, II stopnia) w PSTIS są
ważne. Terapeuci nie tracą uprawnień.
3. Czym różnią się 3-semestralne studia podyplomowe dla terapeutów SI od 3-semestralnych studiów podyplomowych dających uprawnienia terapeuty SI?
3-semestralne studia podyplomowe dla terapeutów SI to propozycja dla osób, które już są terapeutami, posiadają certyfikat po kursie II stopnia uzyskany w Stowarzyszeniu i chcą poszerzyć swoją wiedzę i warsztat pracy oraz uzyskać dyplom studiów podyplomowych
3-semestralne studia podyplomowe dające uprawnienia terapeuty SI są przygotowane z myślą o osobach, które jeszcze nie posiadają certyfikatów po kursie I i II stopnia, dlatego program tych studiów zawiera także treści obu kursów. Ukończenie kursu II stopnia zakończone jest egzaminem i uzyskaniem certyfikatu terapeuty SI, który daje uprawnienia do diagnozowania i prowadzenia terapii integracji sensorycznej.
Ukończenie zarówno studiów dla terapeutów, jak i studiów dających uprawnienia terapeuty SI studiów podyplomowych uprawnia do pracy do z osobami, u których występują dysfunkcje SI w publicznych i niepublicznych placówkach oświatowych, medycznych i terapeutycznych.
4. Jakie
kwalifikacje uzyskuje się po ukończeniu studiów dla terapeutów
SI?
Absolwent
otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane
przez Ateneum – Szkołę Wyższą w Gdańsku zgodne z
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 10 lutego
2017r., potwierdzające uzyskanie określonych w programie efektów
kształcenia i wymaganej liczby punktów ECTS.
5. Czy
na poczet godzin odbytych praktyk, będzie zaliczony czas pracy w
obecnym lub byłym miejscu zatrudnienia terapeuty?
Tak.
6. Ile
godzin zajęć można opuścić?
Forma
zaliczenia zajęć zależy od decyzji prowadzącego. Jednym z
warunków może być obecność na zajęciach, zatem jej brak może
skutkować niezaliczeniem danego przedmiotu. Z uwagi na fakt, że
harmonogram przewiduje 1 zajęcia z wybranego obszaru, nie ma
możliwości ich odrobienia. W szczególnych sytuacjach, gdy słuchacz
studiów nie będzie mógł być obecny na zajęciach z uzasadnionych
powodów, sposób i formę zaliczenia będzie ustalała osoba
prowadząca zajęcia.
7. Gdzie
będą odbywały się zajęcia?
Zajęcia
odbywać się będą głównie w siedzibie PSTIS.
8. W
jakich godzinach będą odbywały się zajęcia?
Zajęcia
w ramach wszystkich zjazdów zaplanowane są od godz. 9:00 do godz.
16:55.
9. Opinie absolwent 1 edycji studiów podyplomowych w zakresie INTEGRACJI SENSORYCZNEJ - METODYKI DIAGNOZY I TERAPII:
Kiedy w ubiegłe wakacje dowiedziałam się, że PSTIS rozpoczął nabór na studia podyplomowe SI, pomyślałam sobie: O matko, kolejna podyplomówka, która niewiele wniesie do mojego życia, a której papier ukończenia powinnam mieć, bo przecież tyle koleżanek już miało jakieś studia, a ja tylko kurs I i II stopnia. Moja wiedza była już w tym zakresie całkiem spora, zważywszy na to, że mam doświadczenie w pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach.
Oczywiście podjęłam studia w pierwszej grupie i była to najlepsza decyzja. To nie była zwyczajna podyplomówka, ale systematyczne, uporządkowane spotkania tematyczne w grupie najlepszych ekspertów w tej dziedzinie. Nie czułam się tam niedouczoną studentką, tylko częścią tejże grupy, mającą możliwość wymiany doświadczeń, weryfikacji swojej wiedzy oraz uzupełnienie jej o najnowsze badania i informacje, ponieważ mogłam uczestniczyć w dyskusji, zadawać pytania do poszczególnych wykładowców i uzyskać interesującą mnie odpowiedź tam, gdzie czułam swoje braki. Najcenniejszą wartością dodaną tej podyplomówki była grupa przyjaciół oraz naszych wykładowców, z którymi pozostał trwały kontakt, a którzy stanowią realną grupę wsparcia w rozwiązywaniu potencjalnych trudności. Dlatego z dumą odebralam dyplom.
Studia podyplomowe dały mi możliwość poszerzenia wiedzy w zakresie integracji sensorycznej. Obecnie wykorzystuję ją w mojej pracy zawodowej. Zagadnienia i tematy wykłady były przedstawione w kompetentny sposób. Podobała mi się również część praktyczna, szczególnie ważne dla mnie były zajęcia o tematyce obejmującej pracę z dziećmi ze spectrum autyzmu i niepełnosprawnością sprzężoną.